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Mazarinade n° C_10_41

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Anonyme [1649], LA VENGEANCE EQVITABLE, CHARITABLE, ET PERMISE, SELON LES LOIX DIVINES & humaines, que Messieurs du Parlement, & les Habitans de Paris, veulent & doiuent prendre du mauuais Ministre d’Estat. , françaisRéférence RIM : M0_3916. Cote locale : C_10_41.


la bonté. Mais pour ne point entreprendre sur la profession des
Theologiens, & pour n’entrer point en vn discours, dont la matiere
est trop releuée pour ma capacité ; ie veux limiter cet entretien
à la vengeance qui est en vsage parmy les hommes, &
me contenter de dire quelque chose de la publique & de la
particuliere.
 
La publique se fait hors les formes, ou auec les formes de la
Iustice. Hors les formes, lors que la personne du Prince, ou
quelqu’vn par son commandement, ou bien lors que le peuple
mal-content & effarouché venge vne iniure que l’on croit
estre publique. Les perturbateurs du bien & du repos de l’Estat,
les seditieux, ou ceux qui abusent des faueurs & de l’authorité
que les Souuerains leur donnent, sont souuent exterminez
à la chaude, & lors qu’ils y pensent le moins : & l’indignation
publique se venge d’eux sans forme ny figure de procez.
Les exemples d’Aman chez les Perses pour son orgueil,
de Sejan en la Cour de Tibere pour sa cruauté, & l’Italien
Conchini en celle de France pour son auarice, enleuement
de deniers, & perfidie enuers son Prince, sont autant remarquables
pour ce sujet, comme la vengeance sera exemplaire,
que nous prendrons du Sicilien, & meschant Ministre Mazarin,
pour ses perfidies, enleuement de nos deniers, & rauissement
de nostre Roy.
La vengeance publique se fait auec les formes, lors qu’il n’y
a rien de si pressé pour faire l’execution d’vn meschant homme,
que l’on ne puisse prendre du temps pour l’accuser, le
conuaincre, & le punir selon les loix, & l’exigence des crimes
qu’il a commis. Et bien que le plus souuent la faute soit
particuliere, la vengeance ne laisse pas d’en estre publique,
afin que la crainte de l’infamie & du supplice empesche chacun
de mal-faire. C’est ce que nous appellons Iustice.
Il reste donc à nous estendre dauantage sur la vengeance
particuliere, qui est vn sujet moral, & l’vn des plus importans
de ceux qui regardent la vie de l’homme : & pour la definir,
nous pouuons dire que c’est vn desir d’estre satisfait de l’iniure
que nous auons receuë, accompagné de l’effet, par la peine
que nous faisons souffrir à celuy qui nous a offensé.