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Mazarinade n° B_16_55

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Anonyme [1652], LE FRANÇOIS DES-ABVSÉ, MONSTRANT LES MOYENS infaillibles pour establir & affermir la veritable paix dans l’Estat. , françaisRéférence RIM : M0_1410. Cote locale : B_16_55.


Princes ne seroient pas des bonnes raisons pour inciter
le Roy tres Chrestien à permettre cette liberté, si elle estoit
contraire au deuoir & à la pieté ; Il faut montrer qu’elle n’y
repugne point, & qu’vn Prince ne fait rien contre sa conscience,
quand il souffre les Lutheriens ou les Caluinistes
dans ses terres.
 
Quelques mauuais Legislateurs ne voulans imposer aucune
peine à l’adultere, n’y au pariure, ont allegué pour excuse
qu’il suffisoit que Dieu en fust le vangeur : Mais ce qu’ils
ont dit par abus, & par conniuence, touchant des crimes
qu’ils auoient honte de punir en autruy, s’en sentans eux-mesmes
coulpables, se peut auec beaucoup de raison dire de
certaines erreurs en la Religion, à sçauoir, qu’elles sont reseruées
au iugement de Dieu seul : Car bien que le plus souuent
elles soient mortelles & damnables, si est ce que pourueu
qu’elles ne soient fondamentales, ny directement contre
la Saincte Trinité, ou contre la totalité de l’Euangile,
elles ne sont point sujettes au glaiue ny à l’animaduersion du
Magistrat, ains aux seules censeures de l’Eglise qui doit les
combatre par armes purement spirituelles, à sçauoir, par
exhortations, enseignements, reprehensions, penitences,
excommunications, & choses semblables, sans interposition
de l’authorité du Prince : Ce qui se prouue par deux
raisons.
La premiere est que l’authorité politique n’a pour but
que l’vnion, la tranquillité & la seureté temporelle du peuple,
tant en general qu’en particulier : C’est pourquoy les
premiers Gouuerneurs des lsraëlites estoiẽt appellez Iuges,
& quand ce peuple demanda vn Roy, il donna cette seule
raison de son desir, afin, dit-il, qu’il aille deuant nous, &
nous conduise : Or les Iuges & les Conducteurs n’ont autre
charge que de pouruoir à la tranquilité du dedans, en reprimant
les vicieux, & soustenant les bons par exacte iustice, &
à la seureté du dehors, en repoussant par armes les attaques
estrangeres, gardant auec grand soin la frontiére, & s’abstenant
de toute iniure & violence à l’endroict des voisins :
Comme donques leur but n’est que la societé ciuile, leur deuoir