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Mazarinade n° B_18_33

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Anonyme [1652], LE FIDELE EMPIRIQVE OV LE PVISSANT HELLEBORE D’VN ANTI-MACHIAVEL : Pour contenter les Mal-contens de l’Estat, & affermir la Liberté des Peuples. "Cœcus est qui Veritatem odit." , français, latinRéférence RIM : M0_1387. Cote locale : B_18_33.



Mais il faut passer à l’autre poinct concernant les causes
de ces troubles & sousleuemens : Car c’est par là que l’on
peut iuger des intentions, & où sont les pieges les plus
dangereux pour surprendre la simplicité & l’innocence
des peuples : Et faut aduoüer qu’il n’y a personne, qui lisant
ces motifs, & voyant tãt de maux & de desordres entassez
les vns sur les autres, l’Estat menacé de ruine & de bouleuersement,
ne soit touché, & ne preste l’oreille à ces doleances,
s’il n’est fort aduisé & rompu en telles affaires.
Pour descouurir le tout, & ne s’y point laisser surprendre,
il y a quelques obseruations à faire.
Et premierement, quant au bien public, c’est vn masque
si vieil & si vsé, que c’est merueille que l’on s’en puisse
encor auiourd’huy seruir. Vn homme qui veut remuer, qui
veut entreprendre, ne parle iamais de ses interests, il ne
parle que du public. Il publie les maladies d’vn Estat, &
les publie beaucoup plus perilleuses qu’elles ne sont. S’il
y a la moindre fiévre, il dit que c’est vne corruptiõ vniuerselle
d’humeurs, que c’est vne peste : Il remarque les fautes
de ceux qui gouuernent, & s’ils ont erré en la moindre
chose, il en fait des horreurs : Il leur attribuë tous des
maux que la caducité d’vn Estat, ses humeurs corrompuës,
& sa mauuaise disposition ont accoustumé de former :
Il impute au medecin les fautes du malade, sa desobeyssance,
son déreglement, & sa mauuaise constitution.
Et n’en demeure point là, car s’il n’y a point de mal, il en
suppose. Il fait bien pis : Car les meilleures actions, il les
fait iuger mauuaises par ses cauillations & interpretations
calomnieuses. Là dessus, il deplore la calamité du peuple,
sa misere, son oppression ; & aprés auoir débauche les esprits,
finalement il se declare leur protecteur, & proteste
publiquement qu’il veut exposer sa vie, ses biens, ses
honneurs pour leur liberté & soulagement.
C’est ainsi qu’en vsa Absalon voulant entreprendre contre
son pere propre. S’il y eut iamais Prince accomply,
pieux, debonnaire, soigneux de rendre la Iustice auec